Wiadomości z rynku

sobota
28 grudnia 2024

Udane ładowanie z mocą 1000 kilowatów

Mercedes-Benz Trucks pokonał „barierę dźwięku”
4 lipca 2024

Fot. Daimler Truck

 
W ośrodku rozwojowo-testowym w Wörth am Rhein konstruktorzy Mercedes-Benz Trucks po raz pierwszy z powodzeniem naładowali prototyp zaprezentowanego w ubiegłym roku eActrosa 600 ze stacji ładowania o mocy jednego megawata.
Mercedes-Benz Trucks był mocno zaangażowany w opracowanie nowego, ogólnobranżowego standardu ładowania megawatowego MCS (Megawatt Charging System). Odgrywa on kluczową rolę szczególnie w perspektywie utworzenia ogólnodostępnych punktów ładowania wzdłuż centralnych osi transportowych.

Rainer Müller-Finkeldei, szef działu Product Engineering w Mercedes-Benz Trucks:
– Nasi konstruktorzy w najkrótszym możliwym czasie wdrożyli w pojeździe nowo zdefiniowany standard MCS z pełną mocą ładowania – to wyjątkowe osiągnięcie inżynierskie. Ładowanie z mocą 1.000 kilowatów będzie szczególnie korzystne dla klientów o wysokich wymaganiach w zakresie zasięgu i dostępności pojazdów.
Peter Ziegler, szef działu E-Charging Components w Mercedes-Benz Trucks:
– Pierwszy pomyślny test ładowania z mocą jednego megawata przeprowadzony z udziałem naszej ciężarówki elektrycznej jest ogromnym krokiem rozwojowym. Pojęciem ładowania MCS określa się w branży ładowanie z mocą wynoszącą 700 kilowatów lub więcej. Jednakże dla nas ważne jest, aby nasi klienci mogli ładować eActrosa 600 z pełną mocą 1.000 kilowatów, a tym samym korzystać z krótkich czasów ładowania przy dużym zasięgu. Dokładamy teraz wszelkich starań, aby technologia MCS w eActrosie 600 osiągnęła gotowość do produkcji seryjnej.

Fot. Daimler Truck

 

Rozwój technologii MCS i jej wdrożenie do produkcji seryjnej

Kolejne prace inżynierów ds. rozwoju w Mercedes-Benz Trucks obejmują kontynuację testów interfejsu komunikacyjnego między pojazdem a stacją ładowania, zdefiniowanego w ramach standaryzacji MCS, oraz dalsze rozwijanie prototypowych komponentów aż do uzyskania ich dojrzałości seryjnej. Rozpoczęcie produkcji seryjnej eActrosa 600 zaplanowano na koniec roku 2024. W przypadku eActrosa 600, oprócz ładowania CCS z mocą do 400 kilowatów, z czasem możliwe będzie ładowanie megawatowe (MCS) – z pełną mocą 1.000 kilowatów. Klienci mogą zamawiać konieczne do tego przygotowanie techniczne – przewidziano możliwość późniejszego doposażenia tych modeli w technologię MCS.

Rozwiązanie z przyszłością

Duża pojemność akumulatora, przekraczająca 600 kilowatogodzin (stąd oznaczenie typu „600”), wraz z nową, niezwykle ekonomiczną elektryczną osią napędową, zaprojektowaną we własnym zakresie, zapewnia eActrosowi 600 zasięg 500 kilometrów bez konieczności doładowywania. Oznacza to, że ta elektryczna ciężarówka będzie mogła pokonać w ciągu jednego dnia dystans znacznie przekraczający 1.000 kilometrów. Wystarczy do tego ładowanie pojazdu w wymaganych przepisami przerwach w pracy kierowców – nawet gdy nie będzie dostępne ładowanie megawatowe.
Około 60 procent dalekodystansowych przejazdów wykonywanych przez europejskich klientów Mercedes-Benz Trucks i tak nie przekracza 500 kilometrów, a więc w tych przypadkach wystarczająca jest infrastruktura ładowania w bazach operacyjnych oraz w miejscach załadunku i rozładunku. We wszystkich innych zastosowaniach niezbędnym warunkiem uzyskania pełnej operacyjności elektrycznych samochodów ciężarowych w paneuropejskim transporcie dalekobieżnym jest stały rozwój dostępnej publicznie infrastruktury ładowania. To właśnie w takich wymagających zastosowaniach ładowanie megawatowe ma ogromny potencjał. (red)

Fot. Daimler Truck

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.