Wiadomości z rynku

niedziela
29 grudnia 2024

Iveco z mniejszym Cursorem

Samochody ciężarowe, maszyny budowlane. Iveco Trakker(od 2005 r.)
11.06.2010 00:00:00
Niska cena zakupu, prosta budowa i dość duża wytrzymałość to zalety trzyosiowego samochodu marki Iveco Trakker. Główne wady: problemy z elektryką i elektroniką oraz niezbyt wysoki komfort jazdy. Te samochody ciężarowe przez cały czas znajdują jednak nabywców.
Trakker pojawił się na rynku na początku 2005 r. Pojazd wykorzystuje technikę ze starszego Stralisa, wzbogaconą o przydatne na budowie rozwiązania (zwolnice w piastach, mechaniczne zawieszenia, blokady mostów itp.). Wersja trzyosiowa dostępna jest z napędem 6x4 i znacznie rzadziej 6x6. Drogowa dmc trzyosiówek wynosi 26 t, a techniczna 38 t. Rozstawy osi wahają się od 3.200 do 4.500 mm.
Trakker ma zwykle najmniejszą, przejętą ze Stralisa, szoferkę Active Day, której przestronność jest porównywalna z konkurencyjnymi pojazdami. Nie ma ona problemów z korozją, trzeba jednak dość często serwisować elementy jej mechanicznego zawieszenia. Użytkownicy narzekają na słabe wygłuszenie i trzeszczące plastiki Trakkera, szczególnie w wersjach sprzed face liftingu z 2007 r.
Wersja 6x4 najczęściej napędzana jest mniejszym z silników, Cursorem 8 (310, 350 i 360 KM). To sprawdzona jednostka, której zdarzają się wycieki, ale nie są one zbyt groźne. Poniżej oczekiwań wypada wytrzymałość turbosprężarki, która wymaga czasem regeneracji nawet po 150 tys. km. Na szczęście taka operacja nie jest droga. Auta 6x6 częściej mają silnik Cursor 13 (380, 410, 440, 450 i 480 KM), do którego nie ma większych zastrzeżeń. Dość dobrą opinię mają także 16-biegowe manualne przekładnie ZF, gorzej oceniane są zautomatyzowane EuroTroniki tego samego producenta (szczególnie w wersjach przed face liftingiem).
O ile Trakker nie jest notorycznie przeciążany, co niestety wciąż się w Polsce zdarza, nie psuje się często. Miewa za to problemy z elektryką i elektroniką. Te usterki są dość proste do usunięcia, ale denerwujące. Niewielka jest podaż zamienników części, a w ASO jest dość drogo.
ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Kupując Iveco Trakkera, warto przyjrzeć się elementom przeniesienia napędu, podwoziu, ramie oraz temu, jak działają blokady. Sporo jest egzemplarzy, które notorycznie przeciążano, co może wiązać się ze znacznymi kosztami, gdy pojazdy te zaczną się psuć. Czasem lepiej zdecydować się na egzemplarz importowany z Zachodu, gdzie bardziej dba się o ciężarówki budowlane. Wśród typowych przypadłości Trakkera wymienia się awarie przedniego zawieszenia oraz zwrotnic, w których trzeba zwykle wymieniać tuleje.
Dane techniczne Iveco Trakker AD380T36B 6x4 z 2007 r.
DMC 26.000 kg
Ładowność 15. 500 kg
Rozstaw osi 3.500 mm
Poj. silnika / cylindry 7,79 l / R6
Moc maksymalna 360 KM
przy obr/min 1.690-2.400
Maks. moment obr. 1.500 Nm
przy obr/min 1.125-1.690
Skrzynia biegów ręczna 16+1
Przykładowe rozmiary kipra
Długość 5.700 mm
Szerokość 2.600 mm
Wysokość 1.000 mm
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach Iveco Trakker AD380T36B 6x4 z 2007 r.
Chłodnica 5.500 zł
Sprzęgło (tarcza + docisk + łożysko) 3.980 zł
Reflektor 1.270 zł
Okładziny hamulcowe przód 930 zł
Filtr oleju 322 zł
Filtr powietrza 341 zł
Ceny części używanych Iveco Trakker 6x4
Reflektor 450 zł
Zderzak przedni 900 zł
Szyba czołowa 1.100 zł
Chłodnica 900 zł
Przykładowe oferty (V 2010 r.) Iveco Trakker 6x4
Rocznik Przebieg (tys. km) Cena netto (tys. zł)
2006 170 149,9
2006 66 155
2007 73 183,5
2008 45 235
2008 38 240
2009 25 390 (z HDS-em)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.