Wiadomości z rynku

piątek
27 grudnia 2024

DAF LF 55.250 - mistrz manewrów

Samochody ciężarowe. Jazda próbna DAF-em LF 55.250 hakowcem
14.01.2011 00:00:00
Dosiadam DAF-a "elefa" w tęgi poranny mróz, na wyświetlaczu straszy minus 15 stopni Celsjusza. Włączam przyciskiem ogrzewanie fotela i już za chwilę przestaję się trząść jak w febrze. Zwarta konstrukcja, krótki zwis przedni (137 cm) oraz duży kąt skrętu kół (49-53 stopni) zapewniają LF-owi najlepszą zwrotność w tej klasie pojazdów. Bardzo dobre wspomaganie układu kierowniczego i niewielki promień skrętu DAF-a powodują, że taką ciężarówką manewruje się w ciasnych miejscach z dziecinną łatwością, niemal jak autem osobowym.
Takie dobrodziejstwo zimową porą doceni każdy szofer, a kierowca firmy komunalnej tym bardziej. Jak wiadomo, komunalnicy nie dosypiają.
Łatwo się prowadzi
Pneumatycznie zawieszony fotel kierowcy poza tym ma tzw. full wypas, wszechstronną regulację, łącznie z ustawianiem podparcia lędźwiowego i wyżej na plecach.
Gruba, obszyta miękkim materiałem kierownica dobrze leży w dłoniach, jest regulowana w dwóch płaszczyznach, pneumatycznie, jednak zakres ustawienia mógłby być większy. Wyświetlacz komputera pokładowego wygasza się, kiedy nie nic istotnego do "powiedzenia" kierowcy. A gdy trzeba, zobaczymy na miodowo podświetlone (podobno to ergonomiczny kolor) m.in. takie dane jak zużycie paliwa, ciśnienie turbosprężarki, ciśnienie powietrza, licznik przystawki PTO, ciśnienie w ogumieniu, informacje serwisowe, informacje o trasie, czy... budzik.
Zwarta konstrukcja, krótki zwis przedni (137 cm) oraz duży kąt skrętu kół (49-53 stopni) zapewniają LF-owi najlepszą zwrotność w tej klasie pojazdów. Bardzo dobre wspomaganie układu kierowniczego i niewielki promień skrętu powodują, że taką ciężarówką manewruje się w ciasnych miejscach z dziecinną łatwością, niemal jak autem osobowym. W przypadku pojazdu komunalnego to zaleta nie do przecenienia. Dodatkowo manewry ułatwia komplet lusterek - po dwa boczne, czołowe dojazdowe i boczne rampowe.
Gładko wchodzą przełożenia, dwuzakresowej, dziewięciobiegowej skrzyni manualnej Eaton.
Hamulec zasadniczy jest wydajny, wspomagający hamulec silnikowy, uruchamiany przyciskiem na kierownicy, działa, gdy puszcza się gaz, a obroty silnika przekraczają 1.000/min. Trzeba się przyzwyczaić do trafiania w mały guzik, tradycyjna dźwignia zawsze byłaby dosłownie pod ręką...
Dwuosobowe siedzenie pasażerów ma osobne oparcia dla każdego z nich. Pod tym siedzeniem wygospodarowano spory schowek, który stanowi uzupełnienie standardowych schowków nad szybą czołową.
Na plus odnotujmy niezły komfort jazdy nowym LF-em, do czego przyczynia się m.in. niezła amortyzacja (nie wytrząsa), wygodne siedzenie kierowcy, czy takie udogodnienia jak klimatyzacja.
Hakowiec kontra bramowiec
Podjeżdżamy hakowcem do Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Słupsku. Krótka lustracja i ocena.
- Z tego względu, że jest to nieduży kontener, o pojemności siedmiu metrów sześciennych, to jest dobry sprzęt do obsługi osiedli i prywatnych klientów - mówi pracownik firmy. - My używamy większych i stosujemy w zasadzie same bramowce, a nie hakowce. Tak już się u nas przyjęło. 20-30 lat temu tylko bramowce były i już tak zostało. Od niedawna mamy kilka hakowców, ale jeżdżą z większymi kontenerami, 30-metrowymi, to w skali 100-tysięcznego miasta bardziej racjonalne.
Hakowiec to stosunkowo nowe rozwiązanie. Według naszego rozmówcy jego przewagą nad bramowcem jest to, że operacja załadunku czy wyładunku trwa krócej i że jest bardziej uniwersalny. Z łańcuchami jest dużo roboty, trzeba wysiadać z auta, a w przypadku hakowca kierowca może obsłużyć całą operację bez wysiadania z szoferki. Komfort pracy jest znacznie wyższy. Natomiast bramowiec ma tę zaletę, że przy podnoszeniu kontenera utrzymuje go cały czas w poziomie i nawet jeżeli jest w nim materiał sypki, nic nie uroni z zawartości. Przy podnoszeniu na haku kontener przechyla się i może się z niego usypywać. Żeby tego uniknąć, zwykle w przypadku materiałów sypkich nie ładuje się kontenera do pełna.
Po kuracji odchudzającej
W PGK z zaciekawieniem oglądają podwozie DAF-a. - My użytkujemy w większości MAN-y. Mają dość nisko zabudowane zderzaki i stopnie i zawadzają nimi, a ten DAF ma zderzak i stopnie dość wysoko - konstatują z uznaniem. Modyfikując model, DAF zastosował stalowy, mocny zderzak, który nie obejmuje reflektorów. Dzięki temu, w razie stłuczki, lampy pozostają nienaruszone, a koszt naprawy jest mniejszy.
W pojazdach serii LF 55 stalowe zbiorniki paliwa zostały zastąpione nowymi zbiornikami z tworzywa sztucznego, w wariantach 150 (w próbowanym egzemplarzu) i 200 l. Proponowane są też aluminiowe, o pojemności 340 l. Odchudzanie daje efekty w postaci stosunkowo wysokiej ładowności. Prezentowany hakowiec o masie własnej 7.725 kg ma ładowność 10.275 kg.
Wyposażeniem dodatkowym w LF 55 jest asymetryczne paraboliczne zawieszenie tylnej osi, stosowane m.in. w przypadku wywrotek, śmieciarek, hakowców, bramowców i zamiatarek.
DAF LF 55.350 jest ciekawą propozycją dla firm komunalnych. Wielkość kontenera to rzecz do wyboru, a takie podwozie sprawdza się w miejskiej dżungli.
DAF LF 55.250 hakowiec
Dopuszczalna masa całkowita 18.000 kg
Ładowność 10.275 kg
Rozstaw osi 445 cm
Silnik/pojemność skokowa 6-cylindrowy GR184 EEV/6,7 l
Moc maksymalna 250 KM przy 1.900-2.500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 950 Nm przy 1.200-1.700 obr/min
Skrzynia biegów manualna, Eaton, 9-przełożeniowa
Napęd 4x2
Układ hamulcowy tarcze z przodu i z tyłu, ABS, hamulec wydechowy
Wyposażenie pojazdu testowego, m.in.: blokada mechanizmu różnicowego, ASR, zbiornik paliwa z tworzywa szt. 150 l, osuszacz paliwa, zbiornik AdBlue 26 l, monitorowanie ciśnienia w oponach; żuraw Fassi F80. Zabudowa hakowa Skibicki z kontenerem 7 m sześc.; kabina dzienna, z zawieszeniem mechanicznym, tempomat, elektr. ster. szyby i lusterka (podgrzewane), fotel kierowcy Luxury Air z zawiesz. pneumat., podwójny fotel zmiennika, klimatyzacja, sygnał cofania, pneumatycznie regulowana kolumna kierownicy, osłona słoneczna nad szybą czołową, szyberdach, radioodtwarzacz CD.
Gwarancja pojazd 1 rok, układ napęd. 2 lata
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.